De inhoud is geladen.

Agenda autoluw

We willen stimuleren om de auto vaker aan de wal te laten staan. 

In juni 2023 is de werkgroep ‘Routekaart Bereikbaarheid’ in het leven geroepen op initiatief van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De routekaart is het instrument dat duidelijk maakt op welk toekomstig moment specifieke besluiten noodzakelijk zijn. Voor elk van de vier transities wordt een routekaart gemaakt. Achtergrond van deze uitvraag is de Transitie Bereikbaarheid Waddeneilanden, die onderdeel is van het Uitvoeringsprogramma Waddengebied 2021-2026. 

Hiermee worden twee hoofddoelen nagestreefd: 
1. Hoofddoel voor de Waddenzee is een duurzame bescherming en ontwikkeling van de Waddenzee als natuurgebied en het behoud van het unieke open landschap
2. Hoofddoel voor het Waddengebied is dat het in 2050 veilig, vitaal en veerkrachtig is. 

Inzicht in huidig beleid

Om deze veranderopgave goed op te kunnen pakken, is het nodig om lokaal en regionaal beleid en initiatieven bij elkaar te brengen op het vlak van autoluwe overtochten en een duurzame en efficiënte logistieke keten. In eerste instantie moet in beeld worden gebracht wat het huidige beleid is en eventuele beleidsvoornemens zijn van de eilanden en kustgemeenten. Rondom autoluwe eilanden, parkeerbeleid, efficiënte logistieke ketens van goederen, en individueel personenvervoer. Dit zal aan een adviesbureau worden gevraagd. Een dergelijke inventarisatie helpt de eilandgemeenten, kustgemeenten en provincie om hun bereikbaarheidsbeleid in samenhang neer te zetten en te versterken. 

Gedeelde agenda

Na de inventarisatie wordt nadrukkelijk de verbinding gezocht met de Regio Deal De Waddeneilanden. Binnen de Regio Deal wordt gekeken naar hoe mensen de auto aan de wal kunnen laten staan, autonoom goederenvervoer en optimalisatie van de logistiek van en naar de eilanden. Deze fase zal worden afgerond met een gedeelde agenda. Hierin komen afspraken te staan over wat partijen gezamenlijk gaan oppakken, bijvoorbeeld inzake slim en samenhangend parkeerbeleid, tariefstelling, andere vervoersconcepten, het realiseren van hubs voor goederen, etc. 

Deze maatregelen zullen allemaal bijdragen aan leefbare eilanden, het verminderen van auto-overzet en een slimmere logistiek van goederen. Vanuit lokaal mobiliteitsbeleid kan daarmee bijgedragen worden aan de ambities van emissieloos, impactarm en adaptief.

Met het project ‘agenda autoluw' stimuleren we om de auto vaker aan de wal te laten staan met als concrete resultaten:

  • pilot autoluwe overtocht naar Ameland;
  • gezamenlijk onderzoek met concrete aanbevelingen voor duurzaam parkeren in de Waddenhavens (vasteland). We gaan van start met de optimalisatie van vier havens;
  • pilot met lokale regelgeving op Schiermonnikoog.